הפעילות הבאה מיועדת לאותם ילדים אשר סובלים מסיוטים בלילה ומתקשים להירגע.
במקור זוהי טכניקת NLP שפותחה על ידי ג’ון גרינדר וריצארד בנדלר אשר משמשת לקביעת מטרות וביצוע משימות, כאן אנו נתאים אותה לעבודה עם ילדים בנושא ספציפי של סיוטים וחלומות.
במהלך הטכניקה נבצע עיגון של הרגש הטוב. לכן רצוי לידע את הילד שבמהלך ההנחייה אנו ניגע עם היד בכתף של היד שאיננה דומיננטית (היד שבה הוא לא כותב).

מטרת הפעילות:

  • לסייע לילד להבין שהוא זה שיוצר את חלומותיו.
  • לסייע לילד להבין שהוא יכול לבחור לשנות את חלומותיו, אם רק ירצה בכך.

חומרים:

  • נייר A4 (לפחות שניים).
  • כלי כתיבה.

אופן הפעילות:

  • בשלב ראשון נבקש מהילד לצייר שלט רחוק (כמו שלט של טלוויזיה). ניתן להכין דוגמאות מראש לטובת הילדים המתקשים בציור ולבקש מהם לבחור שלט אחד.
  • נבקש מהמונחה לצייר כפתור מיוחד (באיזה גודל, צורה, צבע שהוא בוחר) ונסביר לו שזהו כפתור מיוחד אשר יכול להפוך כל סיוט לחלום טוב עם סוף שהוא יבחר.
  • כשהמונחה מסיים לצייר את השלט, נבקש ממנו לתאר את הסיוט.
  • כעת, נשאל את הילד כיצד היה רוצה שהחלום יסתיים? לאחר שסיים לתאר את הסוף השונה – נבקש ממנו לצייר תמונה המתארת את החלום החדש – עם הסוף הטוב.
  • לאחר שסיים לצייר, ננחה אותו לקחת נשימה עמוקה… ,לעצום את העניים… ולתאר בפנינו את הסיוט.
  • כאשר המונחה מגיע לחלק המפחיד בחלום, ננחה אותו ללחוץ על הכפתור המיוחד בשלט (אותו הוא צייר רגע לפני), כך שהחלום יסתיים באופן שבו תיאר את החלום הטוב עם הסוף הטוב.
  • כאשר המונחה מתאר את החלום עם הסוף הטוב, נעגן את התחושה הטובה על ידי מגע בכתף של היד הלא-דומיננטית. (היד שהוא לא כותב בה).
  • לאחר העיגון נבקש מהילד לפקוח את עניו ולספר בקצרה מה אכל לארוחת הבוקר.
  • ושוב נבקש ממנו לקחת נשימה עמוקה, לעצום את עיניו ולתאר את הסיוט עד לרגע בו מחלחל החלק המפחיד, נלחץ על הכפתור בשלט לשינוי החלום, נעגן תחושה טובה ונפקח עניים – יש לחזור על כך לפחות 3 פעמים.

דיון :

  • מה אתה מנחש שישתנה כאשר הסיוט יחזור שוב באחד מהלילות הבאים?
  • האם אתה חושב, בעקבות הפעילות, שאתה יכול לשלוט על חלומותייך?
  • במידה וכן, מה תוכל לעשות כשיופיע לך סיוט?

בתום הפעילות נבקש מהילד לקחת את הציור שצייר (של החלום עם הסוף הטוב) ולהניחו מתחת לכרית. נאמר לילד שניצור קשר בעוד יומיים שלושה עם ההורים/איתו בכדי לראות איך המצב ישתפר. (במידה ולא יש לחזור על התהליך עד לשיפור).

בהצלחה  🙂

דוב רויטמן

View Comments

  • היי דב מה שלומך? ראשית רוצה לציין את היצירתיות והנדיבות יוצאות הדופן שלך. תודה. אשמח לדעת לגביי העיגון בפעילות הספציפית הזו. אם אנחנו אלו שעושים לו את העוגן. כיצד אחר כך הוא יוכל להפעיל את העוגן בעצמו? אנחנו מסבירים לו על העוגן? איך בדיוק נוצר העוגן במקרה הזה?

Recent Posts

כשילד/נער משנים את הקושי עליו רוצים לעבוד

כשילד או נער מגיעים אלינו לקליניקה, לאחר שיצרנו ראפור והרווחנו את האמון שלהם בנו, השלב…

3 שבועות ago

מה עושים כשילד חווה חרדה עקב המצב בטחוני?

המצב הבטחוני הולך והופך למאתגר מיום ליום, עוד ערים נכנסות למעגל הטילים והאזעקות וכפועל יוצא…

2 חודשים ago

הדמיה לילדים הסובלים מהיפראקטיביות – פעילות פרטנית ילדים ונוער

ילדים רבים סובלים מהיפראקטיביות, תופעה הגורמת להתנהגות מאתגרת שקשה להכלה בעיקר במסגרות ובמקרים רבים גם…

3 חודשים ago

תסריט הדמיה לבני נוער לפני מבחנים

בני נוער רבים חווים מנעד רחב של  רגשות לפני מבחנים; זה יכול לנוע בין התרגשות…

4 חודשים ago

להרגיש בטוח – טכניקה פרטנית ילדים ונוער החווים בריונות

ילדים ובני נוער רבים חווים בריונות. בריונות יכולה לבוא לידי ביטוי ב-3 דרכים עיקריים: מילולית:…

5 חודשים ago

תסריט הדמיה לפני השינה עבוד ילדים ובני נוער

ילדים ובני נוער רבים מתקשים להירדם בלילות. יש כאלה שזה סיוט עבורם להגיע לערב והם…

6 חודשים ago