הפעילות הבאה מיועדת לאותם ילדים אשר סובלים מסיוטים בלילה ומתקשים להירגע.
במקור זוהי טכניקת NLP שפותחה על ידי ג'ון גרינדר וריצארד בנדלר אשר משמשת לקביעת מטרות וביצוע משימות, כאן אנו נתאים אותה לעבודה עם ילדים בנושא ספציפי של סיוטים וחלומות.
במהלך הטכניקה נבצע עיגון של הרגש הטוב. לכן רצוי לידע את הילד שבמהלך ההנחייה אנו ניגע עם היד בכתף של היד שאיננה דומיננטית (היד שבה הוא לא כותב).

מטרת הפעילות:

  • לסייע לילד להבין שהוא זה שיוצר את חלומותיו.
  • לסייע לילד להבין שהוא יכול לבחור לשנות את חלומותיו, אם רק ירצה בכך.

חומרים:

  • נייר A4 (לפחות שניים).
  • כלי כתיבה.

אופן הפעילות:

  • בשלב ראשון נבקש מהילד לצייר שלט רחוק (כמו שלט של טלוויזיה). ניתן להכין דוגמאות מראש לטובת הילדים המתקשים בציור ולבקש מהם לבחור שלט אחד.
  • נבקש מהמונחה לצייר כפתור מיוחד (באיזה גודל, צורה, צבע שהוא בוחר) ונסביר לו שזהו כפתור מיוחד אשר יכול להפוך כל סיוט לחלום טוב עם סוף שהוא יבחר.
  • כשהמונחה מסיים לצייר את השלט, נבקש ממנו לתאר את הסיוט.
  • כעת, נשאל את הילד כיצד היה רוצה שהחלום יסתיים? לאחר שסיים לתאר את הסוף השונה – נבקש ממנו לצייר תמונה המתארת את החלום החדש – עם הסוף הטוב.
  • לאחר שסיים לצייר, ננחה אותו לקחת נשימה עמוקה… ,לעצום את העניים… ולתאר בפנינו את הסיוט.
  • כאשר המונחה מגיע לחלק המפחיד בחלום, ננחה אותו ללחוץ על הכפתור המיוחד בשלט (אותו הוא צייר רגע לפני), כך שהחלום יסתיים באופן שבו תיאר את החלום הטוב עם הסוף הטוב.
  • כאשר המונחה מתאר את החלום עם הסוף הטוב, נעגן את התחושה הטובה על ידי מגע בכתף של היד הלא-דומיננטית. (היד שהוא לא כותב בה).
  • לאחר העיגון נבקש מהילד לפקוח את עניו ולספר בקצרה מה אכל לארוחת הבוקר.
  • ושוב נבקש ממנו לקחת נשימה עמוקה, לעצום את עיניו ולתאר את הסיוט עד לרגע בו מחלחל החלק המפחיד, נלחץ על הכפתור בשלט לשינוי החלום, נעגן תחושה טובה ונפקח עניים – יש לחזור על כך לפחות 3 פעמים.

דיון :

  • מה אתה מנחש שישתנה כאשר הסיוט יחזור שוב באחד מהלילות הבאים?
  • האם אתה חושב, בעקבות הפעילות, שאתה יכול לשלוט על חלומותייך?
  • במידה וכן, מה תוכל לעשות כשיופיע לך סיוט?

בתום הפעילות נבקש מהילד לקחת את הציור שצייר (של החלום עם הסוף הטוב) ולהניחו מתחת לכרית. נאמר לילד שניצור קשר בעוד יומיים שלושה עם ההורים/איתו בכדי לראות איך המצב ישתפר. (במידה ולא יש לחזור על התהליך עד לשיפור).

בהצלחה  🙂

דוב רויטמן

View Comments

  • היי דב מה שלומך? ראשית רוצה לציין את היצירתיות והנדיבות יוצאות הדופן שלך. תודה. אשמח לדעת לגביי העיגון בפעילות הספציפית הזו. אם אנחנו אלו שעושים לו את העוגן. כיצד אחר כך הוא יוכל להפעיל את העוגן בעצמו? אנחנו מסבירים לו על העוגן? איך בדיוק נוצר העוגן במקרה הזה?

Recent Posts

סיפור בשלושה צבעים – פעילות קבוצתית לבני נוער בנושא התנהגויות סיכון

בני נוער מתמודדים לא אחת עם מצבים חברתיים מורכבים, עם צורך בשייכות, חיפוש זהות ולעיתים…

4 שבועות ago

איך לעזור לילדים ובני נוער להתגבר על הביישנות – טכניקה פרטנית

ילדים ובני נוער רבים חווים ביישנות. חלקם מתקשים ליצור אינטראקציות חברתיות ולבטא את עצמם, בעוד…

2 חודשים ago

איך להדריך הורים על מנת להנגיש לילדיהם את האפשרות לקבל עזרה?

לאורך השנים מקבל יומיום שיחות מהורים המבקשים להביא את ילדיהם לקבל כלים שיסייעו להם להתגבר…

3 חודשים ago

המגן – פעילות קבוצתית עבור ילדים ונוער בעת מלחמה

במשך תקופה ארוכה אנו חווים מלחמה, גם אם בעצימות שמשתנה מעת לעת המתח משפיע על…

4 חודשים ago

להעלים את המחשבות – פעילות פרטנית ילדים ונוער

חרדות ופחדים מקורן במחשבות מטלטלות עתידיות. ילדים ובני נוער רבים סובלים ממחשבות טורדניות, במקרים רבים…

5 חודשים ago

כשילד/נער משנים את הקושי עליו רוצים לעבוד

כשילד או נער מגיעים אלינו לקליניקה, לאחר שיצרנו ראפור והרווחנו את האמון שלהם בנו, השלב…

6 חודשים ago