מטבעי תמיד הייתי סקרן. אהבתי לחקור תופעות, להבין ולהתנסות בהן.
הייתי ניגש לחקור תופעה באופן אינטואיטיבי… מה שמצד אחד נתן לי המון חופש, אך מצד שני לא תמיד הביא אותי למסקנות חד משמעיות. לפני 9 שנים עלתה הזדמנות ללמוד בחו”ל, אז התלבטתי בין שתי אפשרויות: ללמוד NLP Trainer, או להתמחות ב- Modeling? בהיכרותי עם עצמי ידעתי שאני לא מעוניין לפתוח בית ספר של NLP במובנים הקונבנציונליים, לכן לא בער בי לתלות עוד תעודה מהודרת של הדרגה הבאה של NLP על הקיר. לאחר שקראתי את התכנים של ההתמחות במודלינג, כבר לא היו לי התלבטויות … הבנתי שבידע זה נמצא הבסיס ליצירה אין סופית! ואכן כך היה, ראשית כל למדתי לבצע מחקר בעזרת כלים של NLP , למדתי לתכנן ולנהל מחקר ומעל הכל להפוך את התוצאות לתכנים שאנשים אחרים יכולים ליהנות מהם.
מודלינג הוא תהליך מחקר, השואף להתחקות מאחורי האסטרטגיה המודעת והלא מודעת של אדם/קבוצת אנשים, בעת ביצוע פעולה מסויימת, בהקשר ספציפי, ותוצאותיו.
מחקר המודלינג אינו מסתפק בסדרת הפעולות המובילות לתוצאות מסוימות בהקשר ספציפי וחודר לרבדים עמוקים יותר כמו: רגשות, ערכים, אמונות ודפוסים שעליהם מתבססות הפעולות ההתנהגותיות. כך שבסופו של דבר יהיה אפשר ללמד ולהעביר את אותה האסטרטגיה, המביאה לתוצאות ספציפיות, לכל אדם אשר יבקש לרכוש אותה. (הן ברבדים העמוקים והן ברבדים שניתן למדוד מעל השטח).
אם לדוגמה מחקר מודלינג מתמקד בספורטאי אשר בעקביות מגיע לתוצאות יוצאות דופן בענף הספורט בו הוא עוסק, מחקר המודלינג לא יסתפק רק בללמוד את תכנית האימונים שלו, אלא גם בחקירת רבדים אחרים כמו: אמונות, רגשות שהוא חווה בעת אימונים ותחרויות, מקור ההשראה שלו, באיזה זמן המחשבות שלו ממוקדות בעת הגעה לתוצאות יוצאות דופן וכו’… כך שבסופו של דבר יתאפשר לנו לתרגם את אותה האסטרטגיה המביאה לתוצאות יוצאות דופן, לתוכנית שיהיה אפשר להנחיל לספורטאים אחרים אשר מבקשים להגיע לתוצאות יוצאות דופן.
מתודולוגיית המודלינג חשובה ביותר היא בסופו של דבר יכולה לעשות את ההבדל בין קבלת תוצאות בלתי ברורות לבין תוצאות מהימנות.
בשלב הראשון: האתגרים המרכזיים – לאחר שמגדירים את תופעת המצוינות שבוחרים לחקור, השאלות המרכזיות שנעלה הן: מי הוא האדם או האנשים עליהם הולכים לעשות מודלינג? מהן המיומנויות שאותם אנשים עושים בהן שימוש על מנת להגיע לתוצאות יוצאות דופן באותו התחום שבחרנו?
לאחר ההגדרות הראשוניות, המתוות את מחקר המודלינג, יהיה חשוב להגדיר אילו אנשים, (אשר עוסקים באותו תחום שבחרנו לחקור), אינם עושים שימוש באותן מיומנויות של המודלים להצלחה? אותה אוכלוסיה תשמש כמודלים נגדיים אשר יבססו את ההשערה הראשונית של אותן מיומנויות, בקרב המודלים להצלחה, שעושות את ההבדל ומביאות לתוצאות יוצאות דופן.
לאחר שיש לנו את המודלים להצלחה, ואת המודלים הנגדיים והבנו שאנו חוקרים את המיומנויות שעושות את ההבדל, השלב הבא יהיה להחליט באילו כלים נעשה שימוש על מנת להתחקות אחר ההצלחה. זאת בכדי לגייס או לא גייס את אותן מיומנויות שעושות את ההבדל ומביאות להצלחה יוצאת דופן.
האתגר הוא לבחור בכלים אבחוניים וטכניקות אשר יתנו לנו מענה, כמה שיותר מדויק ורחב, על איך? ועל מה? המודלים להצלחה מצליחים לבנות את המיומנויות המביאות להצלחה, על מה הן נשענות. וכמו כן גם לעשות שימוש באותם כלים על מנת לבדוק אצל האנשים המיצגים את הדוגמאות הנגדיות אשר לא מצליחים לגייס את אותן מיומנויות כדי שמאוחר יותר נוכל להשוות בין שתי האסטרטגיות ולגלות אילו פרמטרים עושים את ההבדל בין קבלת תוצאות ממוצעות לבין קבלת תוצאות יוצאות דופן.
לאחר שהצלחנו לבודד את המפתחות שעושים את ההבדל ומביאים לתוצאות יוצאות מהכלל, השלב הבא יהיה ליצור תוכנית המלמדת את האסטרטגיה לאנשים המבקשים לעשות שימוש במיומנויות המהוות בסיס להצלחה באותו התחום שחקרנו. זהו שלב קריטי “הנשען” על הממצאים של מחקר המודלינג, אופי ההתנהלות הדרושה כדי להגיע להצלחה והפרופיל של האנשים המיועדים ללמוד איך ליצור את המיומנויות המביאות להצלחה. לכן עלינו לבחור את הדרכים המתאימות ביותר על מנת להפוך את המיומנויות הללו לזמינות עבור כל אדם המבקש ללמוד אותן.
בשלב זה, חשוב מאוד לערוך לפחות פיילוט אחד על מנת לבדוק את המהימנות של הדרך שהגדרנו כלמידה של המיומנויות שבמוקד העניין. כך שלאחר אותן בדיקות נוכל בפרוש ללמד את אותן אסטרטגיות להצלחה באותו תחום ספציפי לכל אדם החפץ בכך.
בעיקרון ישנם שלושה שימושים למחקר המודלניג :
מהחוויה האישית שלי, יכול לומר שמעבר לתוצאות ולסדנאות שניתן ליצור בעזרת המודלינג, ניתן למצוא הרבה הנאה וסיפוק בתהליך המחקר עצמו ושל יצירת תכנית אשר מעבירה את ההצלחה והתוצאות יוצאות הדופן לאנשים אחרים. זה מפתח את הסקרנות ואת היצירתיות… ובעיקר זו דרך עם אופקים רחבים ליצירת תכנים מעולים אשר הצלחתם מובטחת מעצם העובדה שהם לא מתבססים על תאוריות או מודלים אקדמיים, אלא פועלים ומוכיחים את עצמם בשטח בזמן אמת יום אחרי יום.
ממליץ להתנסות, להיות פתוחים ללמידה ולאתגרים.
בהצלחה ?
כשילד או נער מגיעים אלינו לקליניקה, לאחר שיצרנו ראפור והרווחנו את האמון שלהם בנו, השלב…
המצב הבטחוני הולך והופך למאתגר מיום ליום, עוד ערים נכנסות למעגל הטילים והאזעקות וכפועל יוצא…
ילדים רבים סובלים מהיפראקטיביות, תופעה הגורמת להתנהגות מאתגרת שקשה להכלה בעיקר במסגרות ובמקרים רבים גם…
בני נוער רבים חווים מנעד רחב של רגשות לפני מבחנים; זה יכול לנוע בין התרגשות…
ילדים ובני נוער רבים חווים בריונות. בריונות יכולה לבוא לידי ביטוי ב-3 דרכים עיקריים: מילולית:…
ילדים ובני נוער רבים מתקשים להירדם בלילות. יש כאלה שזה סיוט עבורם להגיע לערב והם…
View Comments
אהבתי!
אני מכיר את הNLP כבר 8 שנים ועוסק בו באופן אקטיבי ולומד אותו לעומק בשנתיים האחרונות. תחום המודלינג עדיין זר לי ואני מאמין שבזכות מה שתארת כאן אני אוכל להכיר אותו לעומק וללמוד אותו אפילו יותר.
אשמח אם תוכל להסביר מה ההבדל בין טכניקות עיגון פשוטת של העברת יכולת ממצב ספציפי בחיים למצב אחר בו היא חסרה, לבין מודלינג?
היי קיריל,
מחקר מודלינג חוקר את האסטרטגיה להצלחה בשטח בהקשר מסוים וספציפי על סמך מודל שבאופן קבוע עושה שימוש באותה האסטרטגיה ביומיום.
כתוצאה של אותו מחקר מודלינג אנו יכולים להבין באיזו מיומנויות אדם עושה שימוש כדי לשחזר את ההצלחה, פעמים רבות האדם עצמו אפילו לו מודע להם, ומעבר לכך לא מודע לדרך שעושה שימוש על מנת להתחבר לאותה המיומנות, כך שמה שאנו מרוויחים מתהליך המודלינג זה לא רק להבין איזו מיומנות דרושה כדי להגיע להצלחה אלה גם הדרך לחבר את האנשים המעוניינים להעגיע לאותו ביצוע מוצלח שאנו חוקרים.
העברת יכולת היא טכניקה גנרית המאפשרת לחבר אדם ליכולת ספציפית, המודלינג מאפשר לנו להבין את כל המכלול של המיומנות שאנו חוקרים המביאה לחווית ההצלחה בהקשר ספציפי וליצור את אותו מכלול אצל האדם המבקש זאת, מכלול המורכב בין היתר מיכולות אך לא רק, יש שם גם אמונות, ערכים, זהות וכו.