אחד האתגרים הגדולים בעבודה עם קבוצה, הוא יצירת כימיה בין המנחה למשתתפים ובין המשתתפים לבין עצמם. כימיה זו, במקרים רבים, הכרחית על מנת ליצור תהליך התפתחותי בקרב משתתפי הקבוצה. מה שלא בהרכח פשוט בקרב ילדים ונוער, אשר פעמים רבות מסתתרים מאחורי תדמית שיצרו לעצמם מתוך חשש לחשוף מי הם באמת ולהפגין את הרגשות שהם חווים. רגש הוא דבר שמשותף לכולנו וברגע שאנו מאפשרים לחשוף את הרגשות, זה מוביל להזדהות וחיבור עם אחרים.

הפעילות הבאה, מיועדת לעבודה עם קבוצה, מעודדת חשיפה רגשית באופן הדרגתי ובסביבה תומכת ועוטפת, כך שהמשתתפים יוכלו:

  • להרגיש בנוח לחשוף את עצמם.
  • להביע את רגשותיהם.
  • להכיר את עצמם טוב יותר.
  • ליצור תחושה של חיבור וכימייה בין משתתפי הקבוצה.

בכדי לסלול את הדרך לעבודה קבוצתית עמוקה ומשמעותית.

חומרים:

  • צילום של גלגל הצבעים – רגשות. (מצורף)
  • מחורר.
  • מחוג (כמו של שעון).
  • נעץ.
  • לפני הפעילות, נחורר חור באמצע גלגל הצבעים –רגשות וננעץ את המחוג. (חשוב שהמחוג יהיה רפוי כך שניתן יהיה לסובב אותו).

אופן הפעילות – שלב ראשון:

  • נבקש מחברי הקבוצה לשבת במעגל. (כולל המנחה)
  • נניח את גלגל הצבעים – רגשות באמצע המעגל.
  • נבקש מכל משתתף, בתורו, לסובב את המחוג.
  • ברגע שהמחוג נעצר על צבע מסויים, על הילד לקרוא בקול את הרגשות הכתובים על הצבע.
  • לאחר מכן נבקש מהילד לבחור רגש (על גבי הצבעים מצויינים 2 רגשות: רגש חיובי/רגש שלילי) ולספר סיטואציה שקרתה למישהו שהוא מכיר סביב אותו הרגש. (זה יכול להיות חבר, הורה, מורה, קרוב משפחה, אדם זר וכו'. הילד/נער לא חייב לשתף במי הוא בחר).
  • אם הילד/נער בחר ברגש שלילי, נשאל אותו "איזה רגש (מתוך הרגשות המופיעים על הגלגל), לדעתך היה נכון עבור אותו אדם, באותו רגע, שיוכל לעזור לו בסיטואציה שהעלת?"
  • ממשיכים באותו האופן עד שמשלימים את הסבב.

אופן הפעילות – שלב שני:

  • נבקש מכל משתתף , בתורו, לסובב את המחוג.
  • ברגע שהמחוג נעצר על צבע מסויים, נבקש מהילד לקרוא בקול את הרגשות הכתובים על הצבע.
  • נבקש מהילד לבחור רגש ולשתף בסיטואציה שקרתה לו בחייו. לאחר מכן נשאל: היכן נמצא הרגש בגוף? באיזה מקום בגוף? איך הוא חש פיזית את הרגש? כמו מה זה? איך הוא מתנהל כשהוא מרגיש כך (פלח התנהגותי)? אילו מחשבות עוברות לו בראש כשהוא מרגיש כך (פלח מחשבתי)?
  • ממשיכים באותו האופן עד שמסיימים את הסבב.

אופן הפעילות – שלב שלישי:

  • נבקש מכל משתתף, בתורו, לסובב את המחוג.
  • ברגע שהמחוג נעצר על צבע מסויים, נבקש מהילד לקרוא בקול את הרגשות הכתובים על הצבע.
  • הפעם, נבקש מהילד לספר על סיטואציה עתידית, שעלולה להתרחש בעתיד, בה הוא חושב שהוא עלול להרגיש את הרגש הקשה שעלה.

לאחר ששיתף נשאל אותו איזה רגש היה רוצה להרגיש בכדי שהוא יוכל להרגיש טוב עם עצמו ושלם עם עצמו, באותה הסיטואציה.

סיכום ודיון

לסיכום הפעילות מומלץ לנהל דיון עם המשתתפים על החוויה לשמוע את החוויות הרגשיות של המשתתפים האחרים ואם יש חוויה של משהו בקבוצה ששמח או העציב אותו/ה במיוחד.

הערות חשובות:

  • חשוב מאוד שמנחה ייקח חלק בפעילות. כלומר יהיה שותף לכל אחד מהשלבים.
  • הפעילות אומנם מיועדת לקבוצה אך ניתן לבצע אותה באופן פרטני (אחד על אחד).

להורדת תמונת הגלגל הצבעים לחצו כאן

אשמח שתשתפו איך זעבד אצלכם/ן

בהצלחה  🙂

 

Recent Posts

סיפור בשלושה צבעים – פעילות קבוצתית לבני נוער בנושא התנהגויות סיכון

בני נוער מתמודדים לא אחת עם מצבים חברתיים מורכבים, עם צורך בשייכות, חיפוש זהות ולעיתים…

4 שבועות ago

איך לעזור לילדים ובני נוער להתגבר על הביישנות – טכניקה פרטנית

ילדים ובני נוער רבים חווים ביישנות. חלקם מתקשים ליצור אינטראקציות חברתיות ולבטא את עצמם, בעוד…

2 חודשים ago

איך להדריך הורים על מנת להנגיש לילדיהם את האפשרות לקבל עזרה?

לאורך השנים מקבל יומיום שיחות מהורים המבקשים להביא את ילדיהם לקבל כלים שיסייעו להם להתגבר…

3 חודשים ago

המגן – פעילות קבוצתית עבור ילדים ונוער בעת מלחמה

במשך תקופה ארוכה אנו חווים מלחמה, גם אם בעצימות שמשתנה מעת לעת המתח משפיע על…

4 חודשים ago

להעלים את המחשבות – פעילות פרטנית ילדים ונוער

חרדות ופחדים מקורן במחשבות מטלטלות עתידיות. ילדים ובני נוער רבים סובלים ממחשבות טורדניות, במקרים רבים…

5 חודשים ago

כשילד/נער משנים את הקושי עליו רוצים לעבוד

כשילד או נער מגיעים אלינו לקליניקה, לאחר שיצרנו ראפור והרווחנו את האמון שלהם בנו, השלב…

6 חודשים ago