“מלחמה וחרדה” – טכניקה פרטנית להנחיית ילדים ובני נוער
השבועות האחרונים היו מאד מאתגרים! סף החששות, הפחדים והחרדות עלו אצל כולנו ובמיוחד אצל ילדים ובני נוער רבים.
זה מאוד טבעי ואנושי לחוות רגשות אלו בזמן שמותקפים וששוררת אלימות ברחובות.
אך למרות שסף החרדה אמור לרדת ככל שעובר הזמן לאחר סיום המבצע, אני שם לב שיותר ויותר ילדים “סוחבים”
איתם את הפחד והחרדות. זה יכול לבוא לידי ביטוי בצליל ברחוב שנשמע כמו אזעקה, הפרעות שינה, קושי לצאת מהבית ועוד.
הפעילות “מלחמה וחרדה”, מאפשרת לילדים ובני נוער, הסובלים מפחדים וחרדות, להמחיש ממה הם פוחדים או חרדים,
ולתת להם מענה ברובד הסימפטומטי לאותו הגורם, מה שמאפשר להם להפוך לאקטיביים אל מול הקושי ומביא להקלה מאוד משמעותית.
מטרות הפעילות “מלחמה וחרדה”
- להעלות למודעות את גורם הפחד והחרדה.
- למקד את החוזקות הדרושות על מנת להתמודד עם הפחד והחרדה.
- להפוך לאקטיביים אל מול הקושי הרגשי.
- לאפשר לכל ילד/נער להחזיר את המושכות של עולמו הרגשי לעצמו..
נושא הפעילות:
בתקופה זו החרדה והפחדים העיקריים שאני רואה בקליניקה קשורים לנפילת רקטות וכניסה(או העדר) לחדרי ממ”ד ומקלטים.
פעילות זו נועדה לתת מענה לפחדים/חרדות הללו, אך ניתנת להתאמה לכל מקור אחר של פחדים וחרדות.
חומרים: (למי שיבחר להעביר את הפעילות בציור)
- קופסאות קרטון קטנות-בינוניות (קופסאות של תרופות, ממתקים, קורנפלקס וכו.)
- צבעים/טושים וכו…
- ניירו לבן/צבעוני לעטיפת קופסאות הקרטון
- נייר דבק שקוף/צבעוני
תיאור הפעילות
- מיקוד בחוויה של הקושי
איזה מחשבות גורמות לך להרגשה הלא נעימה הזו? או: על מה אתה חושב כשאתה מרגיש את ההרגשה הלא נעימה הזו?,
מה מתרחש במחשבות האלו? (במיקוד בנושא נפילת רקטות ו/או נושאים של חדרים מוגנים ומקלטים, בד”כ הנושא הוא מבנה עירוני או חדר)
שים לב מה מתרחש, מה אתה רואה?, שומע?, מה עובר לך בראש?, מה את מרגיש?, מה אתה עושה?.
תתמקד בתחושה הפיזית, איפה אתה מרגיש את התחושה בגוף? כמו מה זה? איך זה נראה? יש לתחושה תנועה?
מה הכי מפריע לך בתחושה הזאת?
איך תדע שהשתחררת ממנה?.
- המרת המחשבה לתלת מימד
עכשיו, בעזרת הקופסאות והחומרים האלה, מזמין/ה אותך ליצור את המחשבה שלך בתלת מימד, למשל,
אם המחשבה שלך כוללת בניינים, תוכל ליצור את הבניינים מהקופסאות, או אם המחשבה כוללת חדר ממ”ד או
מקלט תוכל ליצור אותם מהקופסאות והחומרים שיש לך כאן.
(ההמרה של המחשבה לתלת מימד עשויה לערוך יותר ממפגש אחד, חשוב לתת למונחה את הזמן הדרוש,
שכן בזמן היצירה הוא גם מעבד את התחושות והרגשות).
- מציאת הכוח/משאב/יכולת אשר יעזרו להתמודד בהצלחה באותן סוגי מחשבות
עכשיו שכבר בנית את המחשבה בתלת מימד, תסתכל על מה שמתרחש ומה גורם להרגיש את ההרגשה הלא נעימה….
כשאתה מסתכל על זה, איזה כוח או יכולת שאתה מכיר יכולה לעזור לך להרגיש טוב יותר עם המחשבה הזו? מה אתה צריך שיהיה לך?
(חשוב לעזור למונחה למצוא את הכוח/יכולות שיוכלו לעזור לו להרגיש טוב יותר אל מול מחשבות אלו, מבלי להציע פתרון, אלא אפשרויות, דוגמאות)
- הכוח/משאב/יכולת אשר יעזרו להתמודד בהצלחה באותן סוגי מחשבות
כשאתה חושב על הכוח הזה (או כשאתה נזכר בפעם שעשית שימוש בכוח הזה), איך זה גורם לך להרגיש? איפה אתה מרגיש את הכוח בגוף שלך?
כמו מה זה? איזה סוג של ______(הדימוי שהמונחה העלה) זה?. תנשום ותעצים את התחושה הזו ותגיד לי כשהיא ממש חזקה.
- המרה של הכוח (הדימוי) לתלת מימד
עכשיו שאתה מרגיש את הכוח הזה ויודע איך הוא נראה, אתה יכול לבנות מהחומרים והקופסאות את הכוח הזה.
- שילוב של הכוח בתלת מימד בתרחיש התלת – מימד הגורם לתחושה הלא נעימה
עכשיו תסתכל על המחשבה שבנית בתלת מימד ועד היום הייתה גורמת לך להרגיש את ההרגשה הלא נעימה….
כשאתה מסתכל על זה, איפה היית רוצה להציב את הכוח שבנית באופן תלת מימד כדי שיעזור לך להרגיש טוב יותר?
(להמתין שהמונחה יציב את הכוח התלת מימד. במידה והמונחה מתקשה אפשר להציע לו לנסות מיקומים שונים ולבדוק איך זה משפיע על ההרגשה שלו).
עכשיו שהכוח ממוקם במקום שבחרת, איך זה השפיע על ההרגשה הישנה (הלא נעימה)?
איך אתה מרגיש עכשיו ב______ ?(המקום בו הרגיש את ההרגשה הלא נעימה)
- השלכה לעתיד
מעכשיו, כאשר הכוח יהיה ממוקם במקום זה, איך לדעתך זה הולך להשפיע עליך ביומיום?
מה ישתנה? במה זה ישפיע? מה הולך להשתנות?
חשוב: יש לומר למונחה שבמידת הצורך יוכל לשנות את המיקום של הכוח במידה וזה ישפר את ההרגשה
שלו אל מול המחשבות הללו. יש להציע למונחה לקחת את היצירות בתלת מימד אליו הביתה.
בהצלחה 🙂